Keten Tohumlu Ekmeğim..

Siz hatırlarmısınız bilmem ama ben çok iyi hatırlıyorum yarım ekmeği..

80’li yılların sonlarında ben henüz ilkokul çağlarımdayım. Mahalle bakkalından ekmek almaya gitme kavgaları herkesin evinde olduğu yıllar. Sonunda sessiz ve ezik olan ben, diğer kardeşlerimin arasından hep sıyrılır ve bakkalın yolunu tutardım. O zamanlar geçim sıkıntısının hemen her hanede olduğu zamanlar. Hala ya savaş çıkarsa diye, dipte köşe saklanan unların, bakliyatların olduğu yıllar.

Düdük sesi duyulsa siren sesi sanılıp köşe bucak saklanılan, akşam heberlerinin korku ile izlenilen yıllar. Ayın 15 i gelmeden cepteki son kuruşlara sıkı sıkı sarılılan yıllar. 

Jölenin üst sınıfta olduğu onun yerine limonun saça başa sıkıldığı yıllar. Yani bana bunca şeyi hatırlatan o muhteşem yıllar. Çocukluğumun o güzel dönemlerinde ülkemin aza kanat getiren, yoklukta olsa mutlu insanlarının dolu olduğu yıllar.

Annem şöyle sipariş ederdi ekmeğimizi. İki ekmek al, kaldıysa bir de yarım.. Yarım ekmek..

İdareden mi yoksa israf etmemekten mi bilmem ama çok bilirim yarım ekmek aldığımı. İşin ilgincide aslında bakkal amcanın ekmek dolabında her zaman yarım ekmeğin olmasıydı. Bir çoğumuzun tam ekmeğe parasının bile yetmemesiydi.

Şimdi evlerde bulunan ve kullanılmayan ekmek yapma makinenelerin, bir anlık hevesle alınmasına çok içerliyorum. Yarım ekmeğe muhtaç olanların hakkı var diyorum bu makinelerde. Kullanın istiyorum, kullanalım istiyorum..

Malzemeler:  Bu tarife göre yaklaşık 1 kiloya yakın bir ekmek elde edeceksiniz.

  • 300 ml su
  • 500 gr (yarım kilo) elenmiş un ( varsa 50 gramını tam buğday unu kullanınız. 450 gr beyaz un+50 gr tam buğday unu)
  • 2 yemek kaşığı zeytinyağı
  • 1 yemek kaşığı şeker
  • 1.5 çay kaşığı tuz
  • 1 paket instant maya
  • 2 yemek kaşığı keten tohumu

Ekmek Yapma Makinesinde Yapılışı:

  • Makinenizin özelliğine göre malzemeleri sırasıyla koyunuz. Örneğin benim makinem önce sıvı ürünleri sonra kuru malzemeleri koymamı istiyor. Siz kitapçığınızdaki size tavsiye edilen şekilde koyunuz. Makinenizin bip sesinden sonra keten tohumunu ilave ediniz.
  • Normal pişirme pozisyonunuzda pişiriniz. Kızarma derecesini orta yapınız.
  • Pişme süreniz bittiğinde hamur haznesini çıkarıp oda sıcaklığında bekletiniz. Ekmeğinizi hazneden çıkarıp tel ızgara üzerinde soğutunuz. Doğrusu ben tel ızgarayı her seferinde yıkamamak için temiz kuru bir havlu üzerinde bekletiyorum ve aralıklı ekmeğin yönünü değiştiriyorum (terleme yapmaması için bu şart)

Normal Fırında Yapmak İçin:

  • Derin bir yoğurma kabına unu eleyin. Ortasını havuz gibi açıp sıvı malzemeleri ve kalan malzemeleri aktarın. Hamur çok iyi özleşene kadar yoğurun. Ardından keten tohumunu ilave edip tekrar yoğurun. Sıcak bir ortamda üzeri kapalı bir şekilde en az 45 dk mayalandırın. Kış aylarında bu süre uzayabilir.
  • Mayalanan hamurunuzu 2 eşit parçaya bölünüz. Elinizle normal ekmek şekli verip yağlı kağıt üzerine alınız.
  • Bu şekildede ekmeğinizi tepside 15-20 dak daha mayalandırınız(önemlidir!)
  • 170-180 derecede ısınmış fırında pişiriniz.
  • Dilerseniz baton teflon kek kalıbında da bu hamuru pişirebilirsiniz. Lakin yine hamuru kek kalıbında 20 dakika mayalandırınız. Tabiki 2 adet kek kalıbınız varsa. Aksi halde birinci hamur pişerken ikinci hamurunuz fazla mayalanacağı için ekşime yapabilir. Bu da tadı değiştirir. Önemli bir diğer not ise kek kalıbınız teflon değilse yapışmaması için yağlı kağıt seriniz.

6 Responses to Keten Tohumlu Ekmeğim..

  1. Sevgili Muazzez,
    Keten tohumlu ekmeğin nefis görünüyor, harika kabarmış, ellerine sağlık.
    Yarım ekmekleri bende hatırlıyorum, şimdi sadece çalışanların öğlen yemeği için tercih ettiği yarım yada çeyrek ekmek almayı uzun zaman önce ne yazık ki bıraktık.
    Geçtiğimiz yıllarda da tekli yada çiftli ekmek kavramı vardı ama şimdi kaldırdılar.
    Keşke kalkmasaydı, çiftli ekmeği tek başına bitiremeyenlerin evinde eminim bayat ekmek hiç eksik olmuyordur.

    Bu arada;
    Sayfama yazdığın yorumda ki güzel sözler için çok teşekkür ederim, beni mahcup ediyorsun.
    6 yıldır beni takip edenlere veya tarif ararken uğrayanlara faydalı olabiliyorsam ne mutlu bana.
    Tarifleri yeni yemek yapmaya başlayanları veya o tarifi ilk defa yapacak olanları düşünerek ayrıntılı yazmaya çalışıyorum.

  2. kumsal540 diyor ki:

    ekmek enfes görünüyorr katkı maddesiz ne kadar güzell
    ama çok uzun sürüyo be cnm 3 saat fln bi de böyle her makinada aynı mı bilmiyorum ama kek gibi yumuşak oluyo alıştığımız çıtır ekmek olmuyo yaa
    cnm maillerini kontrol edip maillerime cevap verebilirmisin?
    sevgiylee

  3. fatma diyor ki:

    ekmek yapma mak.markası nedir,öğrenebilirmiyim.çok güzel kabarıp,kızarmış.çok leziz görünüyor..

  4. semihaguler diyor ki:

    Tekli ve çiftli ekmekler vardı birara. Onlarda kalktı. Böyle ekmek yapma makineleri daha çıkmadan annem evde ekmek yapardı da fırından çıkar çıkmaz tereyağ sürüp yerdik. Ben ise hiç evde ekmek yapmadım bu zamana kadar. Bizim evde ekmek pek fazla tüketilmiyor sanırım ondan yapmıyorum ama lezzeti kesinlikle çok farklı oluyor. Kalabalık bir gruba yapıp ben de arada faydalanıp yesem diye düşünmeden edemedim şimdi:) Sizin ekmeğinizi görünce sıcak sıcak olsa deyip canım çekti doğrusu. Ellerinize sağlık Muazzez Hanım. Selametle kalın…

  5. Johnc547 diyor ki:

    This is one awesome blog post. Keep writing. bffdbgddbeeg

  6. Johnb144 diyor ki:

    I am truly thankful to the holder of this website who has shared this fantastic article at here. eccbfebekbed

Bir Cevap Yazın

