Balparmak Tatlısı-Parmak Tatlısı..

BİLDİĞİN SOBA !

Yıllar evvel sobalı bir evde yaşıyorduk. Odalarından sadece birinin sıcak olduğu, diğerlerini buz gibi olduğu.. Mecburen herkes o odada toplanırdı. Yemek vakti yine bu odada sofra kurulurdu. Televizyonda bu odadaydı. İki televizyon hem soğukta izlenemeyeceği için hem de alamayacağımız için yoktu. Her akşam seçme şansımız olamayacak kadar az kanal da olduğu için aynı kanalı izlerdik. Hiç kimse kanepede uyuklayamazdı, azıcık göz kapaklarımız düşse hadi yatağınıza derlerdi. Arkadaşımız gelse odamıza çekilemezdik. Misafir gelse ben odamdayım hiç diyemezdik. Kısaca soba yüzünden o odaya mahkum olur her anı ailemiz ile geçirmeye mecbur olurduk..

Şimdilerde her odalarımız sıcacık ama aile hep birden dağınık. Misafir gelse çocuklarımız müsade ister hale geldi. İstemediğimiz bir kanal açıldığında, yada bir film şeridine sarılı olduğunu unutup kölesi olduğumuz dizilerimiz çıksa hemen diğer odaya, televizyona koşarız. Mısır patlatılsa bir kase alır odamıza, kendi dünyamıza çekiliriz. Yada bu da çerez mi, yok mu cips diye mırıldanırız. Arkadaşları gelen gençlerimizin neler konuştuklarından habersiz kalırız. 13-14 yaşlarında deli-kanlılarımızın genç kızlarımızın özel hayatları olur, biz bi haber oluruz. İlerleyen zamanlarda bu özel hayat asilikle tepemize balyoz gibi düşünce anlarız hata yaptığımızı, çocuklarımızın bizden uzaklaştığını. Şimdiki gençlerimizin anlatacağı soba üstü kestane anıları olmaz. Anlatacakları yanlızca olur web sayfaları..

Sadece bir sobamıdır aileyi bir arada toplayan, yoksa yitirdiğimiz değerlerimiz mi. Geçen zamanları bin bir pişmanlıkla yaşamamak için, bizler gibi evlatlar yetiştirebilmek için sobamı kurmalıyız evlerimize..

Cevapları bilmesemde ben sobanın gücüne kudretine inanıyorum..! Var onda bir hikmet..!

En doğrusu önce inandığımız gibi yaşamalıyız. Evlatlarımızı gelecek kaygısı için dünyaya getirmemeliyiz. Onların birer emanet olduğunu bilmeliyiz. Emanete ihanet etmemeliyiz. Önce Allah sevgisini aşılamalıyız. Ağaç yaşken eğilir misali, ahlakı, edebi çocuk yaşta vermeliyiz. Onları sadece uykuda sevebilecek kadar zaman bırakmamalıyız kendimize. Çalışırken vakit ayıramadığımız evlatlarımızı birde 3-5 yaşındayken herşeyi öğrensin diye kurslara boğmamalıyız. Müzikle uğraşsın, ata binebilsin, yüzmeyi öğrensin, resim yapsın diye evlatlarımızın en önemli yaşlarında evden koparıp aile sevgisiz büyütmemeliyiz.

Rabbim izin verince ve biz isteyince her şeyi öğrenebileceğimiz yaşlarımız zaten sonsuz. Ben sobalı bir evde büyüdüm ve bunların bir kısmını kursa bile gitmeden öğrenebildim. Kursa gittiklerimin bir çoğunuda sonra değişen zevklerim yüzünde bıraktım. Bu nankör bedeni sarhoş etmemeliyiz. Çocuk yaşta en doğru eğitimi bizler vermeli, idrak edebileceği yaşlarda kendi istedikleri hobileri ile uğraşmaları için onlara yardımcı olmalıyız. Aile sevgisi ile büyüyen çocuklarımıza zamanı gelince diledikleri eğitimleri almaları için destek olmalıyız.

Yazının tamamını okuyunca sonu nasıl bağlayacağımı merak ediyorsanız, ben bile bilmiyorum. O kadar uzun anlatabilecek bir şey ki bu. Sözün kısası..

Demek ki ne yapıyormuşuz? Evlere soba kuruyormuşuz:)

Bu tatlı evde az malzeme olduğunda tam bir kurtarıcıdır. Hem şerbetli tatlı hem de pratik bir tatlı olduğundan ağır* misafirlere ikram da edilebilir..

*Ağır Misafir: Büyük halalar, dayılar, anne ve baba yaşça oturmuş kişilere deriz:)

Malzemeler:

  • 1 paket margarin
  • 2 yumurta
  • 1 paket kabartma tozu
  • 1 paket vanilya
  • yarım su bardağı şeker
  • 1 tatlı kaşığı sirke
  • 3 yemek kaşığı yoğurt
  • Aldığı kadar un
  • 1 kase irmik

Şerbeti İçin:

  • 4 su bardağı su
  • 3.5 su bardağı şeker

Yapılışı:

  • Tencereye şerbet malzemelerini alınız. Kaynamaya başladıktan 30 dk sonra altını kapatıp oda sıcaklığına gelmesini sağlayınız.
  • Un hariç tüm malzemeleri yoğurma kabına alınız. Yağımız oda sıcaklığında olmalı.
  • Unu hamurumuz ele yapışmayacak kıvama gelene kadar ilave etmelisiniz.
  • Hamurumuzu yaklaşık 20 dk sert bir şekilde yoğurmalısınız. Yağ yüzünden arada tekrar un isteyebilecektir. Unu ölçülü bir şekilde azar azar verebilirsiniz.
  • Elimizle cevizden biraz büyük parçalar koparıp parmak şekli veriniz.
  • İrmiğe buladığımız tatlılarımızı 160 derecelik ısınmış fırında hafif saranana kadar pişiriniz.
  • Fırından çıkan sıcak tatlılara oda ısısına gelmiş şerbetimizi dökünüz.
  • Not: Şekil verdiğiniz hamurları direk irmiğe bulayınız. Yumurta akı ve benzeri birşey sürmeyiniz.

21 Responses to Balparmak Tatlısı-Parmak Tatlısı..

  1. mutfagabuyrun diyor ki:

    OFFFFF.AKŞAM AKŞAM KARŞIMDA HARİKA BİR TATLI.OLSADA YESEM CANIM.ELLERİNE SAĞLIK.NEFİS OLMUŞ.SEVGİLER.

  2. saliha diyor ki:

    s a muazzez hanım yazınızı sonuna kadar büyük bir zevkle okudum sanki benim çocuklugumu anlattınız ben hala sobalı evde büyük bir zevkle otururuyorum sobamın üstünde kücük birde fırınım varorada bütün fırında yapacaklarımı yapıyorum üstünde ıhlamurum kaynıyor evim sıcacık şuan fırınından yeni elmalı kurabiye cıkardım cayın suyu kaynıyordeymeyin keyfime diger odalarım soguk ama sizin dediginiz gibi hep bir aradayız biz böyle cok mutluyuz dogalgaz gelmedi buralara gelsede biz hemen düsünmüyoruz bu yazının sonuda neye baglanır bilmiyorum ama hepinizi çaya beklerim size kestanede yaparız sobamızda Allah herkesi yaşadıgı mekanlarda huzurlu mutlu ve saglıklı kılsın Allaha emanet olun

    • tanerinesi diyor ki:

      A.s Saliha Hanım,
      Şimdi size çok imrendim inanın. Sobanın yerini asla tutmam ama bazen bende kendimi kandırım salondayemek yerken tost makinesini getiriyorum.İki kanadını açıp bir kanadın demliğikoyuyorum, diğer tarafında ekmek kızartıyorum:) Görseniz evlere şenlik bir durum. Sobaya olan özlem ve muhabbet bizde çok derin yaşanıyor. Nerde yaşadığınızı merak ettim, hani yakılardaysaız iki bardakta bize hazırlayın diyebilirdim..
      Dua ile..
      Muazzez

  3. kumsal540 diyor ki:

    muazzezcim ne kadar da güzel yazmışsın eski günleri aslında sen baya baya aile içinde yaşayan bir insansın ama buna rağmen aile hasretinden bahsediyosun ben 25 yaşındayım ve 14 yaşımdan itibaren aileden ayrı yaşıyorum hatta şu anda aileme 850 km fln uzaktayım sen bi de ben ve benim gibileri düşün yani aile değerlerini ben sana çok özeniyorum o yüzden ve sanırım da çok uzun süre ailemi ağırlayamayacak kadar uzak yerlerde yaşıycam üzgünüm ama malesef böyle ne kadar güzel sen ailene sofralar kuruyosun onları sık sık görüyosun ama biz 6 ayda fln ancak görüşebiliyoruz biçok bayramda dahi görüşemiyoruz ben buna çok üzülüyorum ama yapacak hiçbişeyimiz yok
    tatlı harika bu arada hem çıtır çıtır hem deşerbetli ve hafif bunlar bu kadar pratik tatlıda olmayacak özellikler aslında ellerine sağlık çok güzel görünüyorlar
    sevgiler
    derya

    • tanerinesi diyor ki:

      Merhaba Deryacığım,
      Senin için keşke bir şeyler yapabilsem,dua edeceğim. Sanırım evlilik sebebi ile ayrı şehirlerdesin. Hiç bir şey imkansız değildir, Rabbim isterse duaları kabul eder.Bir bakmışsınız aynı şehirlerdesiniz.
      Elhamdülillah ben ailemle çok yakınım. Dünyada tek bir yaprak bile nedensiz kıpırdamıyorken, bizlerin yaşadıklarınında da ayrı birer sebeb, hikmet vardır. Aklımızın ermediği zamanlar sorgulamayıp imtihandır demeliyiz. Hasretlikte sabrettiğin ölçüde inşAllah ödülünü alırsın. O’nun adaleti üstündür.

      Tatlıya gelince, aynen dediğin gibi çok lezzetli ve pratik.Üstelik evde olabilecek malzemelerle. Ben 2 tepsi birden yapınca şekil vermek sıktıysa da:) bir tepsilik yapıldığında çok kısa sürede bitiyor.

      Sevgiler..

      • kumsal540 diyor ki:

        muazzezcim ne kadar iyi niyetlisin cnm ya tanımadığın bir insanın iyiliği için dua etmek ne kadar yüce bir duygu inşallah seni tanıyan insanlar sana sürekli dua ederler ve hatta bu iyi niyetine karşı da seni tanımayanlar da sana dua etsinler duanın makbul olanı birbirinden habersiz yapılan dualarmış inşallah ssenden habersiz sana dua edenin bol olsun ben de sana bir an önce annelik duygusunu yaşaman için dua edeyim mi ne dersin yakışır

  4. gülcandan diyor ki:

    Ellerinize emeklerinize saglik cok güzel görünüyor .Hayirli huzulu aksamlar canim .

  5. eviminnuru diyor ki:

    ne güzel bir yazı ….ben de sobalı bir evden sesleniyorum.aile yönünden şanslı ,çünkü hiç şehir dişında yaşamadım hep anacığımın dizi dibindeydim ,ama eş yönünden farklı bir hayatım var o uzaklarda hep ama yinede şükrediyorum .hayat bir sınav bu da benim sınavım…
    bu arada tatlı harika görünüyor
    sevgiler

  6. saliha diyor ki:

    s a ben ordu ünyede oturuyorum her zaman beklerim hem sobaya olan özleminizi giderir hemde üstünde kaynayan cayından içeriz üstünede kestane koyarız insan mutlu olmak istedikten sonra hayatta mutlu olacak ve şükredecek okadar çok şey varki ben bir araçocuklarıma bir defter alıp hergün bir seyimize şükredelim dedim hayata geçiremedim deftere yazamıyoruz ama şükretmeyi unutmuyoruzçocuklarıma bunu her daim hatırlatıyorum ALLAH BU GÜNLERİMİZİ ARATMASIN şükür bu günümüze bir dost olarak sizinle muhabbet etmek çok güzel dua müşterek sevgi ve saygılar

    • tanerinesi diyor ki:

      A.s Saliha Hanım,
      Bayram da en yakın arkadaşım Ordu fatsaya gitti. Ben daha evvel ünyeyide ziyaret etmişsim. İnanın Türkiyenin en güzel yöresinde oturuyorsunuz. Eşimle hayalimiz bir gün (İnşAllah) küçük bir şehre yerleşmek, yerleşemesekte sık sık gidebileceğimiz bir evimiz olması. Bende Giresunluyum, kısmet eğer orduya gelirsem size de ulaşabilirsem muhakkak gelirim. Öylesine söylemiyorum ama ben gelirim:) kestane ya da mısır hangi mevsimde olursam olayım birini istemek şart ama:)
      Ayrıca çocuklarınızla yaptığınıza hayran kaldım. Günlük olarak şükrü onlara aşılamanız bir annenin verdiği en güzel eğitim. MaşAllah size. Bunu not aldım. Katıldığım her toplantıda sizi örnek göstereceğim. Ve hayatlarımıza katmaya çalışacağım. Teşekkürler Saliha Hanım.
      Sevgilerimle
      Muazzez

  7. Hayat Cafe diyor ki:

    Canım benim öyle doğru şeyler yazmışsın kii kendimede kızmadım değil hani..:)
    Bazen ben biraz dinlenebilmek için onları odalarına gönderiyorum ve inan çok üzülerek söylüyorum ama hiç odalarından çıkmasınlar istiyorum.Tabii sürekli böylede değil ama yinede şu ara bu durumu biraz abarttım galiba..
    Çok iyi geldi bu yazın çok..
    Bu arada sana mail göndermiştim,inşallah almışsındır.
    Tatlı müthiş güzel görünüyor.
    Elleirne sağlık canım benim

  8. zeymuran diyor ki:

    ellerıne sağlık canım çook güzel gorunuyor

  9. yemekbirask diyor ki:

    harika gözüküyor ellerine sağlık bende yaptım ama benimkiler biraz fazla pişik kara kara oldular:)
    sevgilerimle
    seval

    • tanerinesi diyor ki:

      Merheba Seval Hanım,
      Bence bir kez daha deneyin derim. İrmikler fazla piştiğinde karara biliyor. Pişirme süresine dikat ederseniz sizinkilerde eminim çok güzel olurlar.
      Sevgilerimle

  10. reyhan diyor ki:

    elinize sağlık muazzez hn., acaba tatlının içersinede irmik katıyormuyuz?

    • tanerinesi diyor ki:

      Merhaba Reyhan Hanım,
      Hayır hamura yani tatlıya hiç irmik koymuyoruz. Sadece dışına bulamak için irmik kullanıyoruz.
      Afiyet olsun

      • reyhan diyor ki:

        çok teşekkür ederim, gerçi dün akşam irmikli denedim tadı şekerpare gibiydi, bu akşamda bu
        şekilde deniycem inşallah :)

  11. Sevgili Muazzez,
    Tatlı nefis görünüyor, ellerine sağlık.
    Daha önce bu tarifi hiç bir yerde görmemiştim, mutlaka denemek isterim.
    Soba ile ilgili yazdıkların çok güzeldi, bende soba ile büyüdüm, evliliğimin ilk yıllarında yine soba kullandım ama ne yazık ki ben soba yakma özürlüyüm : )
    Evlenmeden önce annem, evlendikten sonra eşim sobayı yakardı, ben öğrenemeden kalorifere geçtik.
    Köye gittiğimiz zaman görev yine eşime düşüyor : )
    Üzerinde kestane pişirip, ekmek kızartıyoruz, eltim fırınında börek yapıyor.
    Fakat odadan mutfağa gittiğimizde donuyoruz.
    Bu yıl gittiğimizde mutfağa da bir tane soba kurduklarını gördük, eee ne demişler demokrasilerde çareler tükenmez : )

    • tanerinesi diyor ki:

      Merhaba Muhterem Hanım,
      Sizin denememiş olmanıza çok şaşırdım. Benim nazarımda en iyi tarifler ve çeşit sizde.
      Sobayı bende yakamıyorum, ama ben hiç de denemedim. Annem biz küçükken elletmezdi, ben 12 yaşındayken doğalgaza geçilince soba ile anılarımız sınırlı kaldı. Ama onun gibi si yok değilmi! Benim en çok sevdiğim kısmıda portakal kabuğuyla organik oda kokusu yapardık:)
      Sevgilerimle..

Bir Cevap Yazın

