Yaş Tarhana (Darhane Çorbası)..

Kış geldi ben bir türlü yaş tarhananın tarifini veremedim. Yaş tarhanayı evinizin sıcaklık oranı sürekli yüksek ise çok soğuklar gelmeden de yapabilirsiniz. Bu yüzden hemen yayınlamak istedim.

Yaş tarhana benim gibi çalışan hanımlara müthiş kolaylık. Kurutma derdi olmadan tarhana yapmanın en güzel yöntemi. Özellikle de İstanbul da yaşayanlar için yaş tarhanayı diğer tarhanaya göre çok daha tavsiye ediyorum.İstanbul’da hijyenik kurutma ortamlarının olmaması ve hava kirliliği yüzünden bu tarhana yıllardır annemin baş tacı.

Ve inanın mutfakla çok çok az ilgisi olan bayanlar bile ustalık isteyen bu tarhanayı yapabilirler. Yapmak istiyorsanız tüm kaygılarınızı bir tarafa bırakın. Ve kendinize güvenin:) İnşallah basit olan tarhanayı detaylı bir şekilde anlatacağım. Misafirlerinize ikram ederken tarhanayı ben yaptım demenin hazzını yaşarsınız. Böyle şeyleri sadece anneler yapamaz ya:)

Malzemeler 2 kişilik bir aile için:

  • 5 adet kırmızı biber
  • 5 adet domates
  • 4 yemek kaşığı nane
  • 2 yemek kaşığı salça
  • 2 yemek kaşığı yoğurt
  • 2 yemek kaşığı pul biber
  • 1 yemek kaşığı kekik
  • 1 yemek kaşığı reyhan
  • 1 tatlı kaşığı karabiber
  • 1 tatlı kaşığı tuz
  • Un

Yapılışı:

Resim 1 = Kırmızı biberleri temizleyin. İçlerinde çekirdekleri kalmadığına emin olup irili bir kaç parçaya bölün. Domatesleride kabukları ile beraber dörde bölün. Domates ve biberleri aynı tencerede kendi sularıyla birlikte kısık ateşte pişmelerini sağlayın. Domatesleriniz sulu değilse tencerenin altına bir çay bardağı su ilave edin.

Resim 2 = Pişen domates ve biberi blandırdan geçirin. Tamamen püre haline getirin.

Resim 3 = Domates ve biber püresini tencerede soğuttuktan sonra kapaklı geniş bir kaba (Hamur mayaladığınız kapları bu işlemde kullanabilirsiniz) aktarın. Üzerine (Pürenin tamamen soğuduğuna emin olun) yoğurtta dahil tüm baharatları ilave edin. Siz dilerseniz baharat oranlarını kendi damak zevkinize göre değiştirebilirsiniz.

Resim 4 = Tüm bu karışırımı iyice harmanlayın ve yarım saat dinlendirin.Daha sonra ele yapışacak ama cıvık olmayacak bir hamur olana kadar un ileve edin.

Tarhananınız ekşiyip – mayalanıp kabarmaya başlayana dek (3-4 gün sürer) hiç karıştırmayın. Her kabarıp mayalandığında elinizle tekrar yoğurun. 3-4 gün bu şekilde mayalanmasını sağlayın ve her seferinde tekrar yoğurun. Eğer benim gibi çalışan bir bayansanız gün içinde taşma ihtimaline karşı kabınızın altına temiz bir tepsi yerleştirin. Annemin bu tavsiyesini yerine getirdim, lakin benim kabım çok büyük tarhanam az olduğu için taşma tehlikesi yaşamadım. Tarhananın 3-4 gün kabarma süresi ve ilk bekleme süresi olan 4 günle berebar yaklaşık 8 gün-1 hafta dolmuş olacaktır. Gözünüz bu bekleme süresinde korkmasın o bir kenarda kabında bekliyor olacaktır:)

Serin havalarda bu süre uzayabilir. Mayalanma-ekşime süresi dolan tarhanamıza tekrar un katalım. Bu sefer çok sert bir hamur elde edelim. Ve tarhanamızı kolay kullanabileceğimiz bir plastik kaba boşaltıp buzdolabın alt bölümünde saklayalım. Yaklaşık bu şekilde buzdolabında 8-10 ay kalabilecektir. Dilediğiniz bir parça hamur alıp suda veya mikserde sulandırp çorba haline getirebilirsiniz. Afiyet olsun..

9 Responses to Yaş Tarhana (Darhane Çorbası)..

  1. kumsal540 diyor ki:

    vaaaw muazzezcim aştın kendini ya tarhana kurabiye biber salçası fln derken çok güzel ellerine sağlık

  2. nilayy diyor ki:

    en hayırlı cumalarla, sağlıkla bir olalım inşaallah..

    konu -1 :)) tarhana neffis görünüyor; yaptığınız diğer herşey gibi..afiyetle yiyin ,hakikaten çok yapılabilir bir tarif, kayınvaldemler tarhana yapmasalar,yapacak verecek kimsem olmasa, şuan mutfağa girmiştim bunu yapmak için..

    konu-2 :
    son postuma yazdığınız ,mutlulukla beni 32 diş gülümseten yorumunuzu okudum az evvel..
    oraya cevap yazmaya çalıştım ,yazamadım ,, çünkü size nasıl hitap edeceğimi ,işte bu kez bilemedim..soluğu burda aldım :)

    Muazzez hanım diye başladım , ı-ıhh çok resmi geldi, ki siz benim sanki 212’nin yanındaki :)) bir ahbabım,bir arkadaşım gibiydiniz..
    sevgili arkadaşım, yazdım , o da çok large mi olur, bilemedimm..
    lakin bi önceki tarifinizdeki yorumuma yazdığınız cevabı da şimdi okuyunca..”arkadaşımsın” kelimesi, inanın o an “evet,biliyordum..” diye düşündüm..
    birebir aynı şeyleri düşünmüşüz deği lmi? arkadaş olarak kanıksamışız, ne mutlu..

    ifadenize, usluplarınıza zaten hayranım, net ve öz oluşunuza..ama bu kez beni benden aldı bu yorum..

    sizi seviyorum Muazzaz hanım :))

    olmadı değil mi ?

    iyi ki varsın arkadaşım, size kocaman bir sevgi besliyor,” hep tanışacağız bigün” hissiyatımla, içten dualarınıza,namazlarınıza “amin,ecmain,allah kabul etsin” diyorum gönülden, gani gani..

    gerçekten teşekkürler..
    iyi ki varsınız..

    iyi ki varız,bikaç kalem, bikaç ekran..nasıl da “dost eli ” oluveriyor insana beklenmedik anlarda..

    tarhananın da, eskiye dayalı öyküleriniz de, kurabiyeleriniz de, o tertemiz imanlı yüreğiniz de daim olsun inşaallah..

    gönül işi, gönül insanı..nerde olsa bulur,çeker birbirini..

    sarılır öperim arkadaşım..

  3. Cahide diyor ki:

    Ellerin dert görmesin canım, ne kadar güzel bir fikir. Dediğn gibi nem oranı yüksek yerler için bulunmaz bir tarif.

    Bayramımız mübarek olsun kardeşim. Rabbim daha nice bayramlara hayırlarla eriştirsin…

  4. Tebrik için geç kaldım biliyorum ama sağlıklı ve huzurlu daha nice bayramlara…

  5. kumsal540 diyor ki:

    muazzezcim bu tarhana bu kadar çok dışarda bekleyemez hadi artık kaldır da yeni bişeyler ekleee

  6. Geri bildirim: Bademli Pilav «

  7. Ferda diyor ki:

    Merhaba, tarifinizi 3 gun once denedim hamur yogurma kabim olmadii icin tencereye koyup kapagini kapattim bugun 3. Gun oldu bir baktim ustu kufleniyor aldim hemen ustudeki kufleri ama neden boyle oldu yardimci olur musunuz

  8. canan diyor ki:

    Tarifinizi bugun uyguladim bekleme suresini annlayamadim 3-4 gun bekleyip tekrar yogurup kac gun sonra katilastiracaz umarim gercek tarhana gibi oluyordur sagolun

    • tanerinesi diyor ki:

      Canan Hanım Merhaba,
      Tarifi uygulamak için daha sıcak havalar gerekiyordu. Eğer evinizin sıcaklığı yüksek ise ekşimeniz gerçek anlamıyla oluşur. Karışımı 3-4 gün hiç karıştırmayın. bir kaç kez mayalı hamur gibi kabardıktan unu katacağız. Örneğin hamurunuz kabardı-tekrar yoğurun- birdaha kabarmasını bekleyin. Ve yine yoğurun. Bu işlemi 2-3 kez uygulayıp biraz daha un ilavesi ile katılaştırın. Soğuk havalarda mayalanması, kabarması uzun sürebilir. Hamurun uzun süre kalmasını istiyorsanız 3-4 parçaya bölün. Kullanacağınız kadarını buzdolabın alt kısmında tutun. Kalanları parçalar halinde buzdolabı poşeti ile dondurucunuza kaldırın. Dilediğinizde çözülmesini bekleyip kullanın. Diğer tarhanalar gibi uzun kurutma ve tanelemi işlemi olmadığından çok pratik oluyor. Afiye olsun. Ellerinize sağlık:)

Bir Cevap Yazın

