Ramazan Bayramı

Resmi çeken Tanerinesi

Resmi düzenleyen Tanerinkardeşi

Resimdeki şekerlerin sahibi Tanerinannesi..

İki Tokmak

Eski Kütahya evlerinin dış kapısında iki tokmak vardı. Sol kanatta küçük, sağ kanatta büyük tokmak. Küçüğü ince, büyüğü kalın
ses çıkarmak içindir. Kapıya iki farklı ses çıkaran iki tokmak takılmasının sebebi, dışarıdan gelenin cinsiyetinin ev sahibi tarafından bilinmesi. Eğer kapıya küçük tokmakla vurulmuşsa gelenin kadın, büyük tokmakla vurulmuşsa erkek olduğu olduğu anlaşılır, kapıyı açmak üzere buna göre ya kadın veya erkek gidermiş
Kütahya evlerinin kapıları yüksek bir medeniyetin göstergeleriydi. Üzerlerindeki tokmaklar hayayı (utanma) ve hürmeti simgeliyordu. Haya, kişinin en yüksek düzeyde bir ben idrakine ve bedeniyle ilgili sahip olduğu bilince bir göndermedir. Bu açıdan hayanın imanla irtibatlandırılması boşuna değildir: “Haya imandandır!” Yani imanın zayıflaması oranında haya zayıflar. İman tümden kalpten silindiği zaman ise ar damarı
çatlar.

Ali Bulaç – Zaman Gazetesi/2005

Yıllar evvel bu yazıyı okuduğumda çok etkilenmiştim. Paylaşmak istedim. Bayramla ne alakası var diye sorabilirsiniz..

Osmanlıda meydanlara salıncaklar yapılır, sarayda ve köy meydanlarında çoklu masalar kurulur bayramlaşılırmış. Herkes bir arada.. Fakiri zengini ayırt edilmeksizin aynı sofrada aynı Bayramın sevincinini yaşarlarmış. Bizim yaptığımız gibi sabah bize gelen dayımıza, akşam ayıp olmasın diye gitmezlermiş. 39 kapıda tatlı yediğimizi bildikleri halde 40. kapıda Allah aşkına yiyin diye zorlamaz ve bunun için darılmazlarmış. Büyüklerin küçüklere, zenginlerin yoksullara, amirlerin astlarına hediye verdikleri ve bu vesileyle sevindirdikleri bir bayram olurmuş. Dulların, yetimlerin, evsizlerin yüzleri gülermiş.

Bu yazıda bayramların bayram tadında yaşamadığımı tıpkı bir çok örf ve güzel adetlerimizi yerine getirmediğimizi, kültürümüzün unutulup özlemle yaad edildiğini hatırlattı bana..

Bir önceki yazımda da belirttiğim gibi bu aralar biraz hüzünlüyüz. Bundan ötürü bana yorum yazan arkadaşlarıma veremediğim cevaplar için fırsat bulmuşken özür diliyorum. Ve benim en sıkı takipçim, gönül dostum Gülay’ıma buradan Hayırlı Bayramlar diliyorum. Beni en kalbi ve en içten sözleri ile her zaman motive ederek ve bunu en ihtiyacım olduğu zamanlarda yaparak ona olan muhabbetimi derinlere taşıyor.

Bu senede büyüklerimin bir parça daha az yorgunlukla geçirmesi, onların bir nebze de olsa yüzlerini gülümsetmek adına bayramın vazgeçilmezi ikramları hazırlamak için mutfağa yöneldim. Bitmeden resmini çekmeyi başarabilirsem Ceviz Kesesi tatlının tarifini vereceğim inşallah. Geçtiğimiz sene yazdığı yazının aynısını yineliyorum. Arefe akşamı iş odasına dizilen tatlılarım benim bayram için en büyük mutluluk kaynağım oluyor.

Biraz geçde olsa, kayınvalidemin evinden, bayram telaşından gecenin 02.00 da fırsat bulmuşken yazıyorum bu yazımı. Hayırlı Bayramlar..

6 Responses to Ramazan Bayramı

  1. doganzeki says:

    Çok güzel bir tasarım olmuş :))

  2. Gunay says:

    Şekerler çok güzel ama ben tatlı bekliyorum. Tariflerin çok güzel. Sitenin sıkı takipçisiyim.Samimi ve mütevazı yazıyorsun. Seni tanımasaydım bu kadar becerikli olunupta aynı zamanda tevazu sahibi olmayı abartı bulabilirdim. Seninle tanıştığım için çok mutluyum.

  3. Sevgi says:

    tanerin tatlı eşi sana sevgilerimi gönderiyorum.tanerineşi diyişine bayılıyorum..allah muhabbetinizi artırsın. amin

    • tanerinesi says:

      Teşekkür Ederim Sevgi Hanım,
      Yorumlara wordpress te yaşadığım proplemden ötürü geç cevap yazıyorum. Teşekkür ederim:) Amin diyorum. Güzel dua ve iç ısıtan yorumunuzun tekrarını diliyorum, çok iyi geldi:)
      Sevgilerimle
      muazzez

Bir Yanıt Bırakın

