Ezogelin Çorbası

Hava bulutlu.. Yağmur yağdım yağacağım diyor. Annem camları yeni sildim yağmasa keşke diyor. Kız kardeşimle şarkılar söylüyoruz, kaset kaydediyor. Boş kaset bulamadığımız için bir önceki denemelerimizin üzerlerine kayıtlar yapıyoruz. Kaseti başa sarıp dinliyoruz. Annemin “teyp bozulacak yeter bırakın” söylentileri bizim seslere karışmış. Kapı çalıyor, Semiha Teyze telefon var diyor. Annemin gidip gelmesi ışık hızıyla, başlıyor yeniden söylenmeye “oturmayın, babanız arkadaşlarıyla geliyormuş”…kaset bunları da kaydediyor. Biz şimdi dinliyor hüzünleniyoruz..

80 li yılların sonları, 90 lı yılların başları. Yaşadığımız bu anı hemen hemen haftada bir kez yaşadığımız bir olaydı. Annemin telaş yapmayan sesinden anladığımız yine hazırsız yakalanmadığıydı. Zaten erken kalkılıp toplanılmış ve temizlenmiş evin son olarak ince detaylarını yapardık. Koltuk örtüleri toplanır, el örgüsü paspaslar kaldırılırdı. Kardeşimle iki kanadı yandan açılan ahşap masayı gelecek en az 10 kişilik misafir için hazırlardık. Önce beyler yerdi. Hürmetten, saygıdan ötürü. Anlayacağınız feminist değildi annelerimiz.

Babamın yeşil, mavi karışımı Amerika’dan getirdiği servis peçetelerini açardık. O yıllarda Türkiye’de henüz yoktu. Sofra sanatı, yemek kitabı adı altında 2 kitap ta getirmişti anneme. Canım annem “sol elle yenmez, çatalı sağa koyun siz kitaba ne bakıyorsunuz” diye söylenir dururdu. Allah ömrünü uzun eylesin..

Şimdi gülümseyerek hayal kuruyorum annemin o telaşesini. Nasıl yetirirdi onca kişiye o yemekleri. İnanın abartmıyorum haftada en az iki kez misafir gelirdi habersiz. Biri bu kadar kalabalık bir grupsa diğeride en az 2-3 kişi olurdu. Babam ya müfettiş arkadaşlarını, ya da vakıftan takardı koluna birilerini. Kimseyi bulamadımı namazdan sonra cematten bulurdu bir kaç kişiyi.

Ne “özel ve güzel” günlerdi. Bir gün önceden misafir geleceğini öğrenmeden yetiştiremiyoruz şimdilerde. Annemin bugünün işini yarına bırakma sözünü milyonlarca kez duyduğumu söylesem inanmazsınız biliyorum. Oysa ne büyük cevher yatarmış o sözün altında. Biz dünün işini yaparken bugünün ibadetlerini erteliyoruz “acele” işlerimizden. Oysa acele acele “ecele” giderken..

Dün 17.30 da eşimin Bursa’dan dayısının bizde yatılı misafir olacağını öğrenince bir telaş sardı beni, bilgisayarı kapatmadan, emniyet kemeri takmadan eve varmışım. Evi toplarken dur dedim kendime dur. Topla kendini topla. Bir daha erteleme..!

İşte o telaş sonrası dayımız için yapılan güzel mi güzel çorbamız. Dayım kasenin üzerine tekrar ekleme yaptırınca iyiki yapmışım dediğim bir çorba.

Ramazan için bu çorbam listede bulunsun istedim. Yapım aşamasını dün akşamki telaştan malesef çekemedim. En kısa zamanda tekrar yapınca eklerim inşallah. Ölçüleri ve yapım aşamasını ayrıntılı yazıyorum.

Malzemeler:

  • 1 su bardağı mercimek
  • 1 kahve fincanı pirinç (eğer çorbayı blandırdan geçirmeyecekseniz varsa kırık pirinç kullanınız) 
  • 1 kahve fincanı ince bulgur (ben kalmadığı için dün pilavlık bulgur kullandım.
  • 2 yemek kaşığı un
  • 1 büyük soğan
  • Yarım çay bardağından biraz fazla sıvıyağ
  • 2-3 yemek kaşığı salça
  • 1 yemek kaşığı biber salçası (isteğe bağlı)
  • 1 tepeleme yemek kaşığı kuru nane
  • 1.5 çay kaşığı kekik
  • Tuz
  • 1 yemek kaşığı kırmızı biber (isteğe bağlı)
  • 2 litre soğuk su (mümkünse bir kısmı et suyu)

Yapılışı:

  • Sıvıyağınızı ve küp küp doğradığınız soğanınızı tencereye alıp soğanların rengi değişene kadar kavurunuz.
  • Salçaları ilave edip tekrar kavurunuz.
  • Bol suyla yıkadığımız mercimek, pirinç, bulguru ve 1 litre suyu ilave ediniz.
  • Ocağın altını harlı şekilde açınız.
  • Bir kase 2 yemek kaşığı unu sulandırıp tencereye ilave ediniz. Burada unu 1 kaşık tereyağı ile teflon tavada sararana kadar kavurmanızı öneririm. Kavurduktan sonra unu soğutup, soğuk suyla sulandırıp çorbaya katmalısınız. Bu işlem teferruatlı olduğu için keyfinize kalmıştır. Unun çiğ kokusu gitmesi çorbaya lezzet katacaktır. Yada benim bir çok defa söylediğim gibi en az yarım kilo unu iyice kavurup kuru bir kavanozda hazır olarak saklamanız. Bu tarz çorbalar için elinizin altında hazır bulunacaktır.
  • Ocağın altını kısınız. Tüm malzemeler şişerken bir yandan suyu azaltacağından dibe yapışma riski yüksektir, sık sık kontrol ediniz. Kalan 1 litre suyunuzu 2 seferde çorbanıza ilave ediniz.
  • Tüm malzemeler pişene kadar kendi damak zevkinizin kıvamına göre su ilave etmeye devam ediniz. Malzemeler kısmına 2 litre su yazmamın asıl sebebi mercimeğin açılma esnasında en az 2 litre soğuk su istemesindendir. 2 litre soğuk suyu kullandıktan sonra dilediğiniz kadar sıcak su ilave edip çorbanızın kıvamını zevkinize göre ayarlayınız.
  • Son olarak baharatlarını atıp 2 taşım daha kaynatınız.
  • İster robotunuzla püre kıvamına getirin isterseniz bizim gibi taneli tüketin. Şifa olsun..
4 Responses to Ezogelin Çorbası

  1. Reyyan says:

    anneler

    zamandan zaman üreten anneler
    kız kısmı çok uyumaz
    saat 9 oldumu ev işi bitmeli
    gelen giden olur yatakta mı görsün bizi der :)

    eski toprak olduklarından dayanıklılar yoksa yeni nesil mi tembel bilmiyorum ama ben annemin yaşına gelirsem onun gibi olabilirmiyim bilmiyorum.
    Allah uzun ömür versin tüm annelere ve de babalara :)

    ezo gelin çorbası bizim evde genelde kışın pişer. Yaz mevsimi daha çok yoğurt çorbası türevleri tüketiriz :)

    ama şimdi canımda çekmedi değil hani

    elinize sağlık olsun

    • tanerinesi says:

      Tembellik kesin tembellik Reyyancığım, baksana ben bile bu güzel yorumuna ne kadar zaman sonra cevap yazıyorum:) Sana katılıyorum soğuk ayranlı çorbalar en iyisi. Özellikle ramazanda. Bu çorbamız üç günde zor bitti:)

  2. ah o annelerimizin tembihlerii..
    temiz ol kızımlar, yap işini bitir rahat rahat oturlar…
    evet belki temiziz ama onlar kadar tedbirl değiliz malesef…
    annem işlerini 9da bitirir ben 15.07 de mesela…
    Rabbim başımızdan hiç eksik etmesin onları…

Bir Cevap Yazın

