Ispanaklı Ekşili Köfte (Malatya Yöresi)

80’li yılların başlarında doğanlar bilir..  “Et Bebeğidemek zenginlik demekti. Sizin bir et bebeğiniz var mıydı?

Günlerden cuma, her cuma olduğu gibi annemle pazara giderdik. Bütün ömrünü balkonda geçiren bir pazar arabamız vardı. Balkonda paslanmış olmasına rağmen annem ve benim arkamda tıngır mıngır sesleriyle bize arkadaşlık ederdi. Ben kilo ile alınacak kremalı gofret için, o ise asılı yerden kurtulmanın sevinciyle pazara koyulurduk annemin ellerinde..

Yine böyle bir cuma günü ben pazarda bir et bebek gördüm. Sadece başı veya kolları değil her yeri et bebekti.. Benim hiç Et Bebeğim olmamıştı. Anneme tüm yalvarmalarıma rağmen Et Bebeği almadan eve dönmüştük.

Şimdiki çocuklar gibi kapıları hızla çarpıp, odalara kapanıp, tripler yapıp ortamı germe lüksümüz yoktu. İçten içe ağlayıp mahzunlaşmıştım. Ağlasam bile uçan bir terlikle susacağımı bile bile..

Annem bana ‘sen akşam sofrasını kur benim işim var’ diyerek evden çıktığında ben Et Bebeği almak için tekrar pazara gittiğini bilmiyordum.. Yastık altında biriken para evden alınmış ve Et Bebeği hayali gerçek olmuştu..

Şimdi neye güleceğimi bilmediğim bir ruh hali yaşıyorum. Bir Et Bebeği hayali kurduğuma mı, bu hayali kurduğumda 11 yaşında olduğuma mı, yoksa Et Bebeğe kavuşup, eskimesin diye misafir odasındaki vitrinde yıllarca sakladığıma mı….

EKŞİLİ KÖFTE

Salı akşamı kayınvalidemin yalancı köfte ile nohut yemeği yaptığını öğrenince bende hemen köfteyi yoğurdum. Çarşamba günüde Cahide ablamın önerisiyle nohut yerine ıspanak kullandım. Yemek Malatya yöresine ait. Ekşi ve acı sevenler için çok güzel bir yemek çıktı ortaya…

( Yemeğin aslında yeşil mercimekte vardır. Eşim çok haz etmediğinden ben kullanamadım. Siz isterseniz bu tarife 2/3 su bardağı haşlanmış mercimek ilave edersiniz)

Köfte İçin Malzemeler (Tarif Kayınvalidem):

  • 2 su bardağı ince bulgur
  • yarım su bardağı un
  • 2 yumurta
  • 2 su bardağı kaynar su
  • 1 yemek kaşığı salça
  • 1 tatlı kaşığı tuz
  • 1 çay kaşığı karabiber
  • 1 çay kaşığı kimyon
  • 1 çay kaşığı yenibahar

Diğer malzemeler:

  • 1 bağ ıspanak
  • 1 yemek kaşığı biber veya domates salçası
  • 1 tatlı kaşığı nar ekşisi
  • 1 tatlı kaşığı pul biber
  • 2 orta boy kuru soğan
  • 1 yemek kaşığı zeytinyağı

Yapılışı:

  • Bulguru derin bir kapta kanyar 2 su bardağı su ile ıslatın. 5 dk yumuşamasını ve çekmesini bekleyin.
  • Unu, salçayı, baharatları ve 2 yumurtayı ilave edin.

  • Tüm malzemeleri iyice yoğurun. Bir kase su alın. Avucunuzu bu su ile ıslatıp hamurdan küçük parçalar koparın. Olabildiğinde minik köfteler hazırlayın.
  • Eğer elinizi herseferinde ıslatmazsanız bulgurlu harç elinize yapışacaktır. Köftelerinizi bir tepside buzdolabında dinlendirin.
  • Köfteler dinlenirken çorba tencerenize 1 yemek kaşığı yağı ve küp küp doğradığınız 2 adet kuru soğanı hafifçe kavurun. 1 yemek kaşığı salça ilave edip yine kavurun.
  • Yıkadığınız ıspanakarı ince şekilde doğrayın ve bu karışıma atın. Yaklaşık 750 su (siz arzuya göre artırın veya eksiltin) ilave edin.
  • Ispanaklar pişince bulgur köftelerinizi ve nar ekşisini atıp bulgur köfteleri pişinceye kadar kaynatın.
  • Tuzunu kontro edin. Dinlendikten sonra servis yapabilirsiniz.

17 Responses to Ispanaklı Ekşili Köfte (Malatya Yöresi)

  1. Cahide diyor ki:

    Ağlasanda sonunda bebeğin alınmış ne güzel :) bizim zamanımızda et bebek yoktu. İçi boş plastik bebekler vardı. Bir kere alınmıştı.O sevinci şimdilerde hiç bir şey yaşatamaz sanırım…

    Bu yemeğe mercimek çok güzel oluyor. Eminim tadında bir eksiklik olmuştur.Ama siz sevdiyseniz mesele yok :) Ellerine sağlık mahirem…

  2. fatma diyor ki:

    ay ay ağzım sulandı bayılırım ekşıli köfteye çok güzel görünüyo yapsamda yesem evet içine yeşil mercimek veya bizim oraların siyah mercimeği olursa çok iyi olur ellerine sağlık
    sevgiler

  3. ebrulutarifler diyor ki:

    Evet et bebeği biliyorum. Benim de vardı. Üst komşumuz Mediha teyze Almanyadan getirmişti. Çok güzeldi
    Eskiler ne güzeldi ama dimi. Ellerine sağlık. Ekşili köfte çok lezzetli olur..

  4. deryayla diyor ki:

    Nasılda güzel olmuş sunum harika ellerine sağlık canım öpüyorum.

  5. btlbtr diyor ki:

    ya ben kesınlıkle bulgur aşığıyım karar verdim.. görnce bile iştahım kabarıyor..yanlış memlekette doğmuşum kesinlikle anadolulu veya doğulu olmalyydım..:)

  6. Hayat Cafe diyor ki:

    Bende buna benzer bir durum yaşamıştım ve oyuncak dikiş makinası alınmıştı ama komik tarafı doğru dürüst oynayamadan kaldırıldığı vitrinde eskidi..

    Ispanaklı köfte nefiss görünüyor.
    Ellerine sağlık.
    Sevgiler.

  7. muazzez hanım,yorumunuza öyle sevindim ki..çok teşekkürler..demek 212 avm ‘ye yakın oturuyorsunuz..bilseydim size uğrayıp o nefis yemeklerinizi mamalarrınızı tadardım,bayılıyorum yazılarınıza,fotoğraflarınıza ve yaptıklarınıza..diyeti sormayın hiç,fena halde iştahım açık.kısacası diyet-miyet hak getire..
    insan,okuduğu blogları zamanla öyle kanıksıyor ki,yakın bulduğu,tanıdığı birşeylerin adı geçse,seviniyor,değil mi ?
    bu hoş yorumunuzla beni çok mutlu ettiniz,sevgiyle kalın..

  8. ozguluntarifleri diyor ki:

    Tesadufen gordum blogunu canim takipcin olacagimdan emin olabilirsinTariflerin hepside cok nefis ellerine saglik …
    Sevgilerimi biraktim.

  9. nilgün diyor ki:

    merhaba bende şimdi bu yemekten çok canım istedi ve yaptm yapan herkesin eline sağlık , birde anlattığınız hikayeden çok etkilendiğimi söylemek isterim bende sizin bu yaşadığınıza çok yakın şeyler yaşadım ,inanın ben şu andaki dönemde çocuk olmak isterdim çünkü benim yaşadığım dönemde çocukluk yaşamak yoktu yada ben hiç bir zaman çocuk olamadım tek bir balondu oyuncuğım olan şey oda gözünü kaşını benim yaptığım bir balon ve bir kaç gün içinde patladı ben ona bir hafta boyunca ağlayarak veda ettim , 11 yaşımda küçücük bir çocukken babam okuldan aldı ve götürdü bir işe çalışmaya başladım ve hayatıma orada babam yön çizdi sen çalışacaksın dedi
    bu hikaye o kadar uzun sürdüki bende şunu anlamıştım, ne yazıkki anne ve babamızı seçme şansımız yok ve çok mutluyumki şuan çoğunluk olarak benim anne babam gibi anneler babalar yok ,, çocuklar lütfen çocuk kalsın onları çabuk büyütmesinler çünkü koskoca bir hayatı ve geleceği mahvediyorlar

    • tanerinesi diyor ki:

      Merhaba Nilgün Hanım,
      Sanırım bu tarz hikayeler çok fazla var içimizde.. Şimdi şükretmemizi sağladıkları için varlar belki de? Ne dersiniz! Yaşanan her eksikliğin yerini rabbim bir şekilde hayra çevirdiğini düşünmek sabır veriyor bizlere. Bu dünyada veya ebedi hayatta. Biz ölçüsünü koyamasakta bu inanç var içimizde.
      Şimdiki çocukların eksiklerini kapatıp, sevgiyle yeni bir nesle kucak açabilmemiz duası ile..
      Yorumunuz için çok teşekkür ederim. Bana bir kez daha hatırlatıp şükrü sağladığı için.
      En derim sevgilerimle..

  10. Geri bildirim: Akla düşen annelere dair.. |

Bir Cevap Yazın

