Konserve Biber Közleme

Cumartesi sabahı liseden bir arkadaşımla çok güzel bir kahvaltı yaptık. Masadan 14.00 de garsonların dik bakışları yüzünden kalktığımızı söylesem, ne kadar keyifli bir sohbet etmiş olduğumuzu anlatabilmiş olurum.

Sanal alemin sohbetlerinden ve telefon icadının faydalarından yararlanarak görüşmelerimizin dışında, sadece 1 kez bir araya gelebildik. 98 yılından sonra ismine layık olarak -“Fidan”- filiznerek olgun bir kimliğe bürünmüş, tam bir hanımefendi olmuştu. Her dalında buram buram filizlenen çiçeklerin kokularını içime çekerek ve yeni tohumların nasıl yeşereceğinin merakını yaşayarak geçirdim o günümü.. Onca geçen yıllardan sonra sanki dün o sofradaymışız gibi müthiş bir kuvvet ve dostluk hissettim kendime. Sanki “orda bir dostum var çook uzaklarda, bilmesemde duymasamda” dizeleri mırıldandı kulağıma..

Zaman koşturmasında, günlerimizi nasıl bereketlendiririz diye konuşuruz eşimle. Maddi zenginlikten çok ne kadar dost biriktirdiğimize bakmalıyız deriz. Geçtiğimiz günlerdede bir kaç aydır görmediğim bir arkadaşımın ilk gördüğümde o gece teheccüd namazında bana dua ettiğini söylemesi gibi. Bundan öte nasıl zengin olabilir insan! Benim açılmamış sandıklarım varmış meğer. Şimdi bozdurup bozdurup harcamayı düşünüyorum. Değerleri yıllar geçtikçe tedavülden kalkmak yerine artmışlar.  İmam hatip lisesinde okuduğum yılları, bana kattığı tüm değerlerin yanında kazandırdığı paha biçilmez dostlukları içinde çok ama çok seviyorum.

İyiki varsınız, bilmesemde, duymasamda, görmesemde… (!)

KONSERVE BİBER KÖZLEME

Ard arda kışlıkları bitirmeliyim inancı doğdu içime. Yağmurlar yağarken geç kaldığımı hissediyorum. Sırada Tarhana var, sonra kızılcık marmelatı… Annem kızılcık kalmadı dese de yayınlayacağım, seneye yapmak isteyenler siteye bakmak isterse eli boş dönmesin istiyorum. Bahanemde hazır:))

Malzemeler:

  • 6 kilo kırmızı biber (satın alırken uçlarının delik olmamasına özen gösterin)
  • Sarımsak
  • Sirke
  • Sıvı yağ

Yapılışı:

  • Biberleri ovalayarak yıkayın, baş ve yeşil yerlerini biberleri kırmadan bıçağın ucuyla kesip atın.
  • Çekirdeklerini olabildiğince çırkarmaya çalışın. İsterseniz içlerine su doldurarak ve sallayarakta kolayca çekirdeklerini çıkarabilirsiniz.
  • Biberlerin içlerinde su kalmadığından emin olun.
  • Tüm biberlerin içine, küçükse 2-3 diş sarımdak büyükse 1-2 diş sarımsak atın. Bir tatlı kaşığı sıvıyağ ve bir tatlı kaşığı sirke dökün. (Uçları delik olursa malzeme akabilir. Çok sorun etmeyin içerisinde kalan kısım yeterli gelir)
  • Biberlerin baş kısımları havada kalacak ve birbirlerinin üzerine gelecek şekilde tepsiye yerleştirin. Yağlı kağıt muhakkak kullanın.
  • 220 derecede biberlerinizi közleyin.(Kabukları hafif yanacaktır-üsteki resim)
  • Bundan sonraki kısım aşağıdaki resimler size yardımcı olacaktır. Tepsiyi fırından çıkarmadan-biberler soğumadan tek tek kavanozlara yerleştirin. Biberlerin büyüklüğüne göre her kavanoz 4-6 adet biber alacaktır.
  • Bu işlem sırasında yavaş davranırsanız tepside ki kalan biberler soğuyabilir. Fırını tekrar çalıştırın kalan biberleri ısıtın. Biberler muhakkak çok sıcak olmalıdır.
  • Çok sıcak olacağından kavanozlarınızı resimdeki gibi KURU bir bez ile tutunuz ve her kavanozu doldurduktan sonra kapak gelecek kısımları kuru bir bezle silip hemen kapağını kapatın. Kapağını kapatma kısmını hızlı yapmalısınız. Acele etmeyin, tepsideki biberler soğusada ısıtma şansımız var:)
  • Ardından her kavanozun kapağını kapatır kapatmaz tezgahımıza veya masamıza baş aşağı çevirelim. Ve soğuyana kadar hatta bir gece kavanozu hiç oynatmayalım.
  • Ertesi gün kavanozlarınız bol suda detarjanla yıkayabilirsiniz. Biberlerde yağ olduğundan kavanozlarımız epeyce kirlenmiş olacaklardır.
  • Kışın biberlerinizin -kabuklarını soyarak- ister normal salatasını, isterseniz sade bir şekilde ve isterseniz sarımsaklı yoğurt ile birlikte servis edebilirsiniz.
  • Aynı işlemi buzdolabı poşetlerine doldurarak dondurma yöntemiylede saklayabilirsiniz.

 

Not: Ben her sene biberleri boş bir şekilde közleyip, kabuklarını soyarak buzlukta dondururdum. Dondurucuda yer kaplamasını istemediğinizde bu yöntemi kullanmayı bana öğreten canım arkadaşım, kardeşim Nalan’ıma teşekkür ederim. Kendisi ne yazıkki internetten bi haber olduğu için bu teşekkürü okuyamayacak. Ben akşam sana söylerim:))

15 Responses to Konserve Biber Közleme

  1. mutfagabuyrun diyor ki:

    çok seviyorum kırmızı biberi.gülerek yersin inşallah canım.ellerine sağlık.sevgiler.

  2. Fidan diyor ki:

    Gönlü güzel kendi güzel kadim dostum Muazzez…Benim için yazdıklarını okuduğumda gözlerim yaşardı..İnanılmaz keyif aldığım sohbetine asıl sen beni ortak ettiğin için ve o günkü vaktini bana ayırıp,benimle geçirdiğin için çok ama çok teşekkür ederim..Yıllar dostlukları eskitemiyormuş ,onun yerine dahada sağlamlaştırıyormuş …İmam hatip’li yıllardan bugünlere bakığımızda bununda şahitliğini ediyoruz Güzel kardeşim…Senin için neler söylesem inan az kalır…ve kelimeler seni ifade etmeye yetmez…Marifetli ,becerikli ,sıcak kanlı ,dost ,kardeş ,arkadaş, ….vs…daha neler söylenebilir….Rabbime şükürler olsun ki senin kadar güzel bir dostum var…ve bu dostum benim birde Dua kardeşim…Allah senden razı olsun…
    Gönülden diliyorum ki
    Mutluluğun ,huzurun ,sağlığın daim olsun …kardeşim….

  3. Sevgili Muazzez,
    Kırmızı biber, kızımın ve benim çok sevdiğimiz bir lezzet.
    Kırmızı biberle yapılan pek çok kışlık tarif gördüm ama bu şekilde hazırlananı ilk defa gördüm.
    Özellikle kabuğunu soymaya gerek olmaması çok iyi.
    Bu tarifi bize kazandırdığı için Nalan Hanıma teşekkür etmek lazım, seninde ellerine sağlık.
    Rabbim ağız tadı ile güle güle yemeği nasip etsin.

  4. Geri bildirim: Kırmızı Biber Salatası.. «

  5. ceren diyor ki:

    Merhaba, sitenizi her gün takip ediyorum. Leziz tarifleriniz ve güzel yazılarınızı büyük bir beğeniyle okuyorum. Yüreğinize ve ellerinize sağlık. Kusura bakmayın bir şey sormak istiyorum. Biberleri kavanozdan aldıktan sonra dondurucuya koymak için buzdolabı poşetine mi koyuyoruz. Bazen insan en basit şeyi anlayamayabiliyor, o yüzden sorum saçmaysa özür dilerim. Cevabınız için şimdiden çok teşekkür ederim.

    Ceren

    • tanerinesi diyor ki:

      Merhaba Ceren Hanım,
      Öncelikle hergün ziyaret ettiğiniz için çok teşekkür ederim:) Hiçbir soru saçma değildir emin olun. Dilediğiniz her soruyu sorabilirsiniz. İşyerinde işler çok yoğun olduğu için cevap yazmakta biraz geciktim, kusura bakmayın. Biberleri kavonozdan çıkarmıyoruz. Bu şekilde saklıyoruz. Aynı annelerimizin yaptığı melemenler veya hazır alınan cam kavanozdaki konserveler gibi 1 sene bu kavanozda saklayabiliyoruz. Biberleri sıcak sıcak kavanoza koyma sebebimizde bu. Eğer eliniz şıp değil veya sizi oyalayan şeyler olurda biberler soğursa tepsiyi tekrar fırına sokup közleyiniz. Ben bir tepsinin yarısını kavonazlayıp kalan yarısınız tekrar 5 dk fırına sürmüştüm. en önemli kısım biberler çok sıcak olmalı.
      Bu arada bugün bu konservelerle yaptığım salatanın tarifini verdim. Konserve yapmak istemiyorsanız bu şekilde biberleri közleyip bu salatayı yapmayı deneyebilirsiniz. Sirke ve sarımsak biberlere müthiş aroma katıyor.
      Umarım beğenirsiniz..
      Muazzez

  6. ceren diyor ki:

    Muazzez Hanım, Allah razı olsun, çok güzel açıkladığınız için. Bu şekilde konserve yapmayı düşünüyorum bende. Nalan Hanım’a da çok teşekkür ederim.
    Her şeyin güzel gönlünüze göre olması dileğiyle, tüm işlerinizde kolaylıklar dilerim.

    Ceren

  7. Geri bildirim: Pazar Kahvaltısı.. «

  8. Bu şekilde konserve yapıldığında kavanozlarda hava kalmış olmuyor mu.saygılar.

  9. seyyan diyor ki:

    evet ben de merak ettim kavanozlarda hava kalmıyor mu anlamadım ki sağolun cevap verirseniz sevinirim

  10. Çağıl diyor ki:

    Merhabalar, siteniz çok güzel, özellikle böyle bir tarif cok işime yaradı, bende kırmızı biberlerimi nasıl kaldırsam diye düşünüyordum. Bir sorum olacak: biberleri kavanozlara koyup bir gece beklettikten sonra nerde saklamalıyız ? Buzdolabında mı ? Yoksa karanlık bir yerde mi? Teşekkürler:))))

  11. REYHAN YILDIRIM diyor ki:

    muazzez hanım merhaba,
    bu şekilde kabuklu olarak köydoğumuzda sonrasında soymak zor olmuyormu, maydanoz ekleyebilirmiyiz? biraz püf noktalarından bahsedermisiniz lütfen, şimdiden çok teşekkürler.

    • tanerinesi diyor ki:

      Reyhan Hanım,
      Sıcak sıcak koyduğumuz için hiç zor olmuyor. Hatta ben günlük közlediğim biberleri bile bir miktar şişede bekletiyorum ki kabukları kolay soyulsun diye.. İyi közler ve sıcaklığını hiç kaybetmeden kavonozlarsanız sıkıntı olmaz Allah’ın izniyle.. Maydonoz koymayın lütfen..

Bir Cevap Yazın

