Ev Yapımı Lor Peyniri ve Yoğurt Mayalama..

Çocukluğumda annanem peynir yapar sıcak sıcak yedirirdi bize. Köye gittiğim için en çok bu yüzden mutlu olurdum. Bahçede ağaca asılı, bez torbadaki peynirin kokusu tüm köye dağılırdı.  Hayal edin, sütün gözünüzün önünde sağıldığını.. bahçede kocaman kazanda sütün kaynadığını.. hatta bu yüzden ateş yakıldığını.. sütten yapılan yoğurt, peynir, yağın tüm aşamalarını içinize sindire sindire yaşadığınızı.. Ben yaşadım.  Ekmek için bile çekilen eziyet ne güzeldi. İki üç komşu ev birlikte olur, köye kurulan fırın yakılırdı.İki haftalık ekmekler pişer, ambarlarda saklanırdı. Neşe dert keder mi kalırdı..!!
ve 10 yıl aradan sonra köyüme gittim..
- Sabah kahvaltıda ne köy yumurtası, ne de köy ekmeği vardı. Benim için iki üç komşu ev gezip köy ekmeği bulamamıştılar. Yani bizim köyün fırını terk edilmişti..
- Yengem elindeki tepsiyi fırın evine götürüken odunda pişen yemeği çekmek için makinemle koştuğumda, davlumbaz fırınla hayal kırıklığı yaşadım.
-Sabah ezanıyla gel-git lere başlayan yayıkta yoktu. Kuzenlerimle minik ellerimizle vurduğumuz yayık, sanat eseri gibi işlenirdi adeta. Ne çok sert, ne çok yumuşak vururduk. Çok nazlıydı. Öyle kolay yapmazdı işini, saatlerini alırdı bir tas yağ vermesi.
Şimdi bir çok şeyin makinesi çıkmış olsa da, hala el emekleriyle yediğim bir çok şey için onlara teşekkür ediyorum.

Bunların özlemini çekerken 2.5 litrelik sütten bir minik çorba kasesi lor peyniri çıkarınca değerlerini çok daha iyi anladım..

LOR PEYNİRİ

 Malzemeler:

  • 2 .5 litre süt (varsa organik)
  • 2 yemek kaşığı limon suyu
  • 1 tatlı kaşığı sirke

Yapılışı:

  • Sütü veya ayranınızı ocağa alıp kaynamaya bırakın.
  • Tam kaynamaya başlayacakken sirke ve limonunuzu ekleyin.
  • 10 dk daha kaynatın. ( hemen kesildiğini göreceksiniz)

  • Peynirli suyunuzu soğutun. (bu sürede sakın karıştırmayın ). İnce süzgecinizden geçirin ve tuzlayın (ben tuzlamadım)

  • Temiz, beyaz mutfak tülbentinize sarıp bir yere asın (musluğa), 2 saat tamamen süzülmesini bekleyin (Benim peynirim az olduğu için kaşık yardımıyla bastırarak suyunu süzmeye çalıştım, tülbent kullanmadım).

VEYA

  • Sütünüz çürüdüyse,
  • Yoğurt için mayaladığınız süt tutmadıysa üzülmeyin..

15 dk kaynatıp, soğutun. Süzme işleminin aynısını uygulayıp, lor peynirinizi elde edin. Ben birdahaki sefere en az 10 litreden yapmayı planlıyorum.

YOĞURT MAYALAMA

 

Malzemeler:

  • 2.5 litre süt (varsa organik)
  • 1 çay bardağı yoğurt

Yapılışı:

  • Sütü mayalayacağınız tencereye koyup 1-2 taşım kaynatın soğumaya bırakın.
  • Soğuma sırasında kaşık sokmayın, sütün kaymağı bozulmasın.
  • Elimizle yemekleri yaptığımızı düşünerek yazıyorum, serçe parmağınızı süte batırın ve biraz bekleyin. Parmağınız yanmayacak derecede ılıdığında hazır demektir. Unutmayın çok soğuk, yani ılık olursa sütünüz mayalanmaz.
  • Yoğurtu biraz ılık sütle cıvıltın. Tencerenizin 3 kenarından azar azar dökün. Kaymağını bozmamaya dikkat edin.

 

  • Sıcak bir yerde üzeri sıkıca sarılı (sıcak tutabilecek ne varsa, masa örtüsü, battaniye) bir şekilde mayalanmaya bırakın. Sarrmadan 3-4 saat sonra sardığınız örtüyü kaldırın ve 1 saatte bu şekilde dinlendirin. Yavaşca ( yine sarsmadan) dolaba kaldırın.Dolaptada en az 3-4 saat dinlendikten sonra tüketebilirsiniz.
  • Eğer yoğurdunuz tutmazsa üzülmeyin, hemen kaynatıp lor peyniri yapın:)

 

9 Responses to Ev Yapımı Lor Peyniri ve Yoğurt Mayalama..

  1. Aynur diyor ki:

    selam sizi Cahidenin bloğundan görüp tanımaya geldim bloğunuzda çok güzel tarifler resimler var maşaallah pek mahire bir hatunsunuz arkadaşım izlemeye aldım daha sık geleceğim nasip olursa
    sağlıcakla kalın
    Aynur

  2. Ayşe öz diyor ki:

    Tarifleriniz ilham veriyor..Teşekkürler..

  3. reyhan diyor ki:

    muazzez abla köye mi gittin gerçekten?ne güzel…

  4. NİLMOON NİLAY diyor ki:

    ışınlandım hemen buraya :)

  5. NİLMOON NİLAY diyor ki:

    maşşşşşallah yogurda bak..tekrar maşallah subhanallah, ne mahiretli, ne marifetli bir kadınsın a canım !

  6. NİLMOON NİLAY diyor ki:

    hayali komşum !
    takılı kaldım sayfaya..
    daha önce okumuştum ama bu sefer kaç kez okudum fotoları inceledim,bilsen…
    sen tüm bunlaır yaparken, mutfakta bir köşecikte beliriverip sessiz sesszi seni izlemek isterim..ortalığı toplama pahasına hem de !

    • tanerinesi diyor ki:

      Ne güzel bir yorum bu böyle:)
      Hayali misafirim:)
      Bende o mutfağı birlikte dağıtmayı isterdim şimdi seninle:))

  7. ev yemekleri diyor ki:

    Thanks a lot for your working. This article can help people about this topic. And this article is sufficient.

  8. sermin diyor ki:

    Merhaba yogurt tarifinizi gorunce bir iki sey eklemek istedim;) yogurdun mayasini ne kadar az koyarsaniz yogurdunuz o kadar tatli olur…birde el yakmayacak sicakliga gelen sutu mayaladiktan sonra bir da kipirdatmamalisiniz yoksa yogurdunuz sulu olur;) belki faydali olabilir sevgiler;)

Bir Cevap Yazın

